Kuvaus
ICM 72075 Polikarpov I-153 Chaika suksilla
Suomen ilmavoimat sai sotasaaliiksi talvisodassa viisi pakkolaskun tehnyttä I-152-konetta, joista kaksi korjattiin lentokuntoon ennen talvisodan päättymistä ja loput välirauhan aikana. Talvisodassa saatiin sotasaaliiksi myös useita I-153-koneita, joista suurin osa oli romuja. Kahdeksan I-153-konetta kunnostettiin lentokuntoisiksi, seitsemän välirauhan aikana ja yksi jatkosodan alussa. Jatkosodassa saatiin lisää I-153-koneita sotasaaliiksi ja niistä kunnostettiin lentokelpoisiksi kolme konetta. Suomi osti vuonna 1942 Saksan sotasaalisvarastoista 11 I-153-konetta, joista yhdeksän saatiin joulukuussa 1942. Loput kaksi lähtivät matkaan heinäkuussa 1943, mutta toinen niistä tuhoutui siirtolennolla. Saksan sotasaalisvarastoista ostettiin lopulta kymmenen konetta, joten I-153-koneita oli Suomen ilmavoimissa yhteensä 21 kappaletta. I-152-koneita käytettiin harjoituskoneina ja I-153-koneita lähinnä tiedustelukoneina vuosina 1940–1945. Koneet poistettiin Ilmavoimien kalustorekisteristä 2. tammikuuta 1950.
Mittakaava 1:72
Pituus: 86mm
Siipien kärkiväli: 139mm
Osamäärä 85
Vesisiirtokuvavaihtoehdot:
- VH-101, LelV 17, Suomen ilmavoimat, huhtikuu 1940
- VU-12, LeLv 14, Suomen ilmavoimat, maaliskuu 1942
- IT-18, 3/LeLv 6, Suomen ilmavoimat, marraskuu 1942
- Punainen-20, Puna-armeijan ilmavoimat, talvi 1939-1940