KPM KPH4803 Morane-Saulnier M.S. 406 C1 ”Other Users” muovirakennussarja
Ranska lahjoitti talvisodan aikana Suomelle 50 Morane-Saulnier 406 -hävittäjää, joista kuitenkin vain 30 saatiin. Välirauhan ja jatkosodan aikana ostettiin Saksan sotasaalisvarastoista 57 Morane-Saulnier-hävittäjää lisää. Ostetut yksilöt edustivat malleja 406 ja 410, ja alatyyppejä (esimerkiksi aseistuksen ja potkurivarustuksen osalta) oli useita. Koneet olivat peruskorjaamattomia. Kaikkiaan Suomella oli 87 Morane-Saulnier-hävittäjää.
Suomen ilmavoimien lentolaivueista Morane-kalustoa käytti kaksi laivuetta, lentolaivueet 14 ja 28. Morane-Saulnier oli suunnitteluaikanaan ajanmukainen kone, mutta jo vuonna 1939 Länsirintamalla vanhentunut. Suomessa eversti Richard Lorentz esitti koneen hyllyttämistä suurten tappioiden vuoksi jo syyskuussa 1942. Hyllytysesitykseen liittyvät parannusehdotukset johtivat Mörkö-Moranen kehittämiseen. Moottoriksi valittiin 1100 hevosvoiman Klimov M-105P ja pääaseeksi 20mm tykki, jonka lisäksi siipiin jätettiin kaksi 7.5mm konekivääriä. Ensimmäiset muutetut koneet luovutettiin laivuekäyttöön heinäkuussa 1944 ja viimeiset valmistuivat maaliskuussa 1945, jolloin kaikki 41 käyttökelpoista Morane-hävittäjää oli muutettu Mörkö-Moraneiksi.
Mittakaava: 1:48
Siirtokuvavaihtoehdot:
- Suomen ilmavoimat, 1/LeLv 28, Sqt. Martti Vihinen, Suomi 1943
- Kroatian ilmavoimat, 21. Lovacko Jato, 11. skupina, 1. Zrakoplovna Luka, Borognaj, Zâgreb, 1944
- Sveitsin ilmavoimat, J-28, Flkp.4, 1941
Pakkaus sisältää lisäksi 3D-tulostettuja osia ja maalausmaskiarkin.






