Kuvaus
KPM 0420 Curtiss model 75A Mohawk 1:72
Saksan kanssa 1940 neuvoteltuun asekauppa sopimukseen sisällytettiin 29 Curtiss Hawk -hävittäjää, jotka olivat sotasaalista Ranskasta ja Norjasta. Ensimmäiset koneet, CUc 501 – 507 ja CUw 551 – 559, saatiin Suomeen 23. kesäkuuta 1941. Elokuun alkuun mennessä tuotiin vielä toinen kone-erä CUw 560 – 570 ja loppuvuodesta CU-571 ja CU-572 koneet. Koneista 13 oli uusia, norjalaisia (malli A-6) ja loput ilmeisesti ranskalaista alkuperää olevia malleja A-1 – A-4, jotka olivat kunnostettu Saksassa. Saksassa kunnostetut koneet toimitettiin Suomeen laatikoissa, koottiin Valtion lentokonetehtaalla Kuorevedellä ja toimitettiin suoraan palveluskäyttöön. Saksalaisilla väreillä päältä tummanvihreiksi ja alta vaaleansinisiksi maalattuihin koneisiin oli myös asennettu saksalaiset happilaitteet ja radiot. Koneilla saatiin 190 ilmavoittoa omien menetysten ollessa sotatoimissa 14 konetta ja yhdeksän ohjaajaa. Sodan jälkeen koneita käyttivät hävittäjälentolaivueet 11 ja 13 sekä ilmasotakoulu. Viimeisen lennon Curtiss Hawk lensi Suomen ilmavoimissa 30. elokuuta 1948. Kaikki sodasta ja onnettomuuksista säästyneet koneet romutettiin.
Mittakaava: 1:72
Siirtokuvavaihtoehdot:
- Suomen ilmavoimat, H-75A-4 CUc-502, Suomi 1941
- Koninklijke Luchtmacht, H-75A-7 C-332, Alankomaiden Itä-Intia 1941
- Royal Air Force, No.155 Sqdn, Mohawk IV BS734, Intia 1943