KPM KH7202 Fokker C.X ”Pegasus Engine” Hi-Tech Limited muovirakennussarja
Fokker C.X oli kaksitasoinen ja kaksipaikkainen kevyt tiedustelu- ja pommikone, jonka hollantilainen Fokker-tehdas suunnitteli vuonna 1933. Puolustusministeriö tilasi hollantilaiselta Fokkerilta neljä Bristol Pegasus -moottorilla varustettua Fokker C.X -konetta ja hankki valmistuslisenssin 18. toukokuuta 1936. 12. lokakuuta 1936 Valtion lentokonetehdas sai alustavan 13 koneen tilauksen. 2. joulukuuta 1936 tilaus laajennettiin 30 koneeseen. Fokkerin rakentamat mallikoneet (FK-78..81) toimitettiin Suomeen vuoden 1937 alussa ja lentokonetehdas toimitti lisenssillä rakennetut sarjakoneet (FK-82..111)* vuoden 1938 kuluessa. Kertyneistä varaosista koottiin vielä viisi konetta (FK-111…115)** vuosina 1942–1943. Tunnus FK-111 oli kahdella koneella.**
Fokker C.X:ää käytettiin useissa tiedustelulaivueissa tiedustelu- ja pommikoneena talvi-, jatko- ja Lapin sodassa vuosina 1939–1945. Hitaudestaan johtuen ”Frans-Kalle” kärsi suuret tappiot. Konetta käytettiin vaativissakin tulenjohtotehtävissä, esimerkiksi Tuuloksen suurhyökkäyksessä 1941. Sodissa menetettiin 17 konetta ja 25 lentäjää. Onnettomuuksissa menetettiin koneen käyttöaikana 1938–1955 yhteensä 20 konetta ja 17 lentäjää. Tyypillä saatiin jatkosodassa jopa yksi ilmavoitto, vaikka aseistuksena oli hyvin vaatimaton konekivääri. Vain kaksi konetta poistettiin loppuunlennettyinä. Viimeinen kone tuhoutui onnettomuudessa vuonna 1958.
Pakkaus sisältää siirtokuvat kolmeen eri versioon:
- *Ilmavoimat, FK-85, 1939
- *Ilmavoimat, FK-110, 1942
- **Ilmavoimat, FK-111, 1952
Hi-Tech -pakkaus sisältää lisäksi 3D-tulostettuja tarkkuusosia ja maalausmaskeja. 3D-tulostetuille osille suosittelemme syanoakrylaattiliimaa, esimerkiksi Pacer Zap-A-Gap -liimaa.