Kuvaus
Platz (Eduard) AE-4 Mikoyan-Gurevich MiG-15UTI Midget ”Finnish Air Force” muovirakennussarja
Mittakaava: 1:72
Pakkaus sisältää lisäksi metalliset nokkapainot, pahvista koottavan kuljetus- ja säilytystelineen, sekä Cartograf-siirtokuvat kuuteen eri versioon:
- Ilmavoimat, MU-1 – MU-4, Karjalan Lennosto, Rissala 1960*
- Wojska Lotnicze, 018 ja 604, 1988
Neuvostoliitto teki 1954 koneen hävittäjäversiosta oma-aloitteisesti tarjouksen, jota ei ollut toivottu ja asia oli molemmille sotilasosapuolille yllättävä. UTI-versiolla tutustumislennon tehnyt Lauri Pekuri ja Ilmavoimien esikunnan diplomi-insinööri Leo Piippo eivät puoltaneet hankintaa, koska malli oli vanhenemassa ja hävittäjien kehitys nähtävissä. Tyypin käyttö olisi myös ollut kallista suuren polttoaineenkulutuksen ja huoltotarpeen vuoksi.
Tammikuussa 1962 Suomi kuitenkin teki hankintasopimuksen neljästä kaksipaikkaisesta MiG-15UTI -harjoitushävittäjästä. Ostetut koneet saapuivat 10. marraskuuta Rissalaan, ja ne saivat tunnuksen MU ja numerot 1–4. Koneiden piti auttaa siirtymistä Fouga Magister -suihkuharjoituskoneesta MiG-21-suihkuhävittäjiin. Lentäjille muutos oli silti hyvin vaativaa, mutta konetta pidettiin lento-ominaisuuksiltaan erittäin hyvänä.
Tyypin viimeinen lento Suomessa tehtiin 7. helmikuuta 1977 MU-4:llä, jolla lennettiin koneista eniten yli 619 tuntia. Koneista MU-3 tuhoutui 27. marraskuuta 1970 Sumiaisissa polttoaineen loputtua. Lentäjä majuri Seppo Vuorio pelastautui heittoistuimella. Loput koneista on sijoitettu museoihin Suomessa:
- *MU-1 on Hallinportin ilmailumuseossa Jämsässä
- *MU-2 on Päijät-Hämeen ilmailumuseossa Vesivehmaalla.
- *MU-4 on Keski-Suomen ilmailumuseossa Tikkakoskella