Kuvaus
Amati 1550 1775 (1778) F. H. af Chapman Kanonjolle
- 1:48~1:50 mittakaavan rakennusarja
- Pakkaus sisältää tarvittavat puu- ja metalliosat
Fredrik Henrik af Chapman (1721-1808) oli ruotsalainen laivanrakentaja ja amiraali joka uudisti Ruotsalaisen laivanrakennuksen. Hän oli myös ensimmäinen laivojensuunnittelija joka otti tieteelliset periaatteet käyttöön laivojen suunnittelussa.
Af Chapman nimitettiin Ruotsin laivaston rakennusmestariksi vuonna 1757. Venäjän keisarikunnan laivaston voima oli kasvanut Itämerellä ja varsinkin Suomenlahdella, kun venäläiset olivat ottaneet käyttöönsä matalalla kulkevia kaleerialuksia. Ruotsin laivaston rungon muodostivat kuitenkin syvällä uivat raskaat linjalaivat, jotka eivät voineet toimia kunnolla saaristossa. Af Chapman loi kokonaan uuden laivastostrategian, jossa avomerilaivaston rinnalle kehitettiin maajoukkojen kanssa yhdessä toimiva saaristolaivasto, jota kutsuttiin myös maavoimien laivastoksi. Augustin Ehrensvärd halusi hänen suunnittelevan matalakulkuisia aluksia Ruotsin laivastolle käytettäväksi Suomen saaristossa. Af Chapman muutti Suomenlinnaan vuonna 1760. Siellä hän osallistui Suomenlinnan kehittämiseen ja suunnitteli kokonaan uusia laivatyyppejä jotka oli suunniteltu toimimaan Ruotsin ja Suomen rannikoiden saaristossa.
Ensimmäisen af Chamanin tykkijollatyypeistä (kanonjolle) hän suunnitteli vuonna 1778 ja niitä rakennetiin lukuisat määrät vuosivälillä 1808-1809. Jollien rakennusksessa käytettiin mäntyä tammen sijaan, joka teki niistä halpoja rakennettavia, vaikkain lyhytikäisiä. Jollissa oli joko 18 tai 24 naula taaksepäin ampuva kanuuna. Nämä airo- ja purjevoimaiset jolla olivat aktiivikäytössä aina vuoteen 1871 ja vielä vuonna 1882 niitä oli 31 käytössä Tukholman laivastotukikohdassa. Iso osa jollista rakennettiin Viaporin telakalla ja ne olivat erittäin yleinen näky niin Suomenlahdella kuin myös Saimaalla.
Helsingissä voi nähdä tykkisluuppi Dianan, joka on yksi Af Chapmanin saaristolaivastolle suunnittelemista alustyypeistä ja hieman hieman tykkijollaa suurempi.