Kuvaus
Eduard 8232 ProfiPACK: Mikojan-Gurevitš MiG-21bis(T) Fishbed-L
Vuosina 1978–1986 Suomen ilmavoimille hankittiin vanhentuneiden MiG-21F-13-koneiden seuraajiksi yhteensä 26 MiG-21BIS-konetta. F-version ollessa ns. päivähävittäjä oli bis-versio ns. jokasäänhävittäjä. Koneet palvelivat Karjalan Lennoston Hävittäjälentolaivue 31:ssä Rissalassa (1. ja 2. lentueissa) ja Koelentueessa Kuoreveden Hallissa. MiG-21BIS-koneita kehiteltiin ja paranneltiin Suomessa monilta osin. Koneen ohjaamovarustusta länsimaalaistettiin ja siitä kehitettiin valokuvaustiedusteluversio. Kuusi konetta (mm. MG-129) modifioitiin Suomessa valokuvaustiedustelua varten vuodesta 1986 alkaen ja nämä koneet (Mig-21bisT) siirrettiin Tiedustelulentolaivueelle (TiedLLv) Tikkakoskelle. Laivue operoi tiedustelukoneita vuosina 1988–1993. Viimeiset MiG-21bis-koneet lensivät Rissalassa 7. maaliskuuta 1998 Karjalan Lennoston siirtyessä McDonnell Douglas F-18C/D Hornet -koneiden käyttäjäksi. Karjalan lennostolla on yksi käyntikelpoinen MiG-21BIS (MG-129) ja sillä on rullattu muun muassa MiG-lentäjien kokoontumisissa.
Mittakaava 1:48
Pakkaus sisältää muovisen rakennussarjan, happosyövytettyj’ messinkiosia (PE) ja siirtokuvat seitsemään eri versioon:
- Suomen ilmavoimat, HävLLv 31, MG-129, Kuopio 1980-’81
- Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej, 1 Pucki DLMW, 0880 Gdynia-Babie Doly 1997
- Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, 22 eskadrila, 115, Pula AB, 2008
- Magyar Légierő, 47. Pápa Harcászati Repülõ Ezred, 1874, Pápa AB, 1991
- Indian Air Force, Tactics & Air Combat Developement Establishment, C2305, Jamnagar AB, 1986
- Voennovazdushni sili, 3rd AB, 114, Graf Ignatevo, 2002