Kuvaus
MiniArt 48002 Junkers Flugzeugwerke F 13 Early Production muovirakennussarja
Junkers F 13 oli maailman ensimmäinen kokometallinen matkustajalentokone. Alatasoisen ja yksimoottorisen Junkers F 13:n suunnitteli Hugo Junkersin omistaman Junkers-lentokonetehtaan diplomi-insinööri Otto Reuter vuonna 1919. Koneen ensilento tapahtui kesäkuussa 1919. Junkers F 13 oli hyvin suosittu matkustajakone. Vuoteen 1933 mennessä sitä rakennettiin 322 kappaletta. Kun Aero Oy avasi ensimmäisen lentoreittinsä 20. maaliskuuta 1924 Helsingistä Tallinnaan, sen käyttämä kone oli Junkers F 13. Vuosivälillä 1924−1935 Aerolla oli käytössään seitsemän Junkers F 13 -konetta. Koneen muita suomalaisia käyttäjiä olivat ilmavoimat ja rajavartiolaitos. Talvisodassa Lapissa toiminut ruotsalaisten vapaaehtoisten yksikkö Flygflottilj 19 siirsi yhden Junkers F 13 -koneen Suomen siviili-ilma-alusrekisteriin 29. toukokuuta 1940 ja siitä tuli ilmavoimien JU-120. Lisäksi merivartiolaitos hankki kolme konetta, jotka saivat tunnukset LK2 – LK4 – Ilmavoimat käytti näitäkin koneita tiedusteluun Ahvenanmerellä talvisodan aikana. Valtaosa suomalaisista F 13 -koneista operoi suksilla tai kellukkeilla.
Mittakaava 1:48
Sisältää happosyövytettyjä metalliosia (PE) ja Cartograf-vesisiirtokuvat kolmeen eri koneeseen:
- Dz-33/D-154 ”Reiher”, Aero-Targ Poznan, chartered from Dansiger Luftpost GmBH, 1921
- D-188 ”Dohle”, Junkers Flugzeugwerke AG, 1922
- Dz-41 ”Gustaw”, Danziger Luftpost GmbH, 1923